Nie od dziś wiadomo, że nie wszystkie dzieci chętnie uczęszczają do szkoły. Przyczyny mogą być różne. Dla niektórych dzieci problematyczna może być społeczność szkolna, a konkretnie trudności w odnalezieniu się w grupie, którą stanowi klasa i problemy z komunikacją, umiejętnością dogadywania się. Zwłaszcza dzieci, które nie uczęszczały do przedszkola, mogą wykazywać takie trudności. Dla innych dzieci problemem może stać się kontakt z nauczycielami, wymagania stawiane przez nauczyciela i wychowawcę. Niekiedy wymagania są faktycznie zbyt duże i niedostosowane do wieku. W innym wypadku zdarza się, że dziecko wcześniej nie miało obowiązków i w wyniku tych zaniedbań nie potrafi poradzić sobie w nowej sytuacji, w której musi wykonywać polecenia i zadania. Niektóre dzieci nie lubią długiej rozłąki z rodzicami i pojawia się problem, gdy muszą przebywać w szkole dłużej niż rówieśnicy, np. na świetlicy szkolnej. Są też dzieci przytłoczone zbyt dużą ilością zajęć pozalekcyjnych, przez co zmęczenie nie pozwala im się skupić dostatecznie za obowiązkowych lekcjach, co też może prowadzić do problemów w nauce i frustracji. Problemem dla niektórych może być konieczność grzecznego siedzenia w ławce i skupiania uwagi przez dłuższy czas, co w przypadku bardziej ruchliwych i pełnych energii pociech jest dużym wyzwaniem. Konieczność dostosowania się do grupy może stanowić z kolei wyzwanie dla indywidualistów.
Kolejnym problemem, z którym mierzą się dzieci i ich rodzice, to niechęć do odrabiania prac domowych i nauki w domu (np. do sprawdzianów, kartkówek, nauka na pamięć wiersza, itp.). Czasami wynika to po prostu z przemęczenia. Należy pamiętać, że dzieci mają mniej odporną psychikę niż dorośli, nie są jeszcze dojrzali, a ich stopień rozwoju psychofizycznego i emocjonalnego może być różny u różnych dzieci, które są w tym samym wieku – innymi słowy jest to sprawa indywidualna każdego dziecka.
Niektórzy rodzice w celu zachęcenia do chodzenia do szkoły zakupują swoim pociechom piękne przybory szkolne. Jest to szczególnie ważne przed rozpoczęciem pierwszych dni szkolnych. Wspólne zakupy dzieci i rodziców mogą pozytywnie nastawić dziecko do czekającej go nowej sytuacji; szkoła zacznie mu się kojarzyć pozytywnie. Z pewnością milej będzie nowemu uczniowi przebywać w szkole, jeśli korzystać będzie z nowych, wybranych przez siebie przyborów szkolnych, zakupionych przez rodzica specjalnie dla niego na wyjątkową okazję rozpoczęcia nauki.
Podsumowując, z pewnością piękne i kolorowe zeszyty, piórniki, plecaki, ciekawe i zabawne gadżety, np. długopisy-zabawki dla pierwszoklasistów będą wspaniałą okazją by poczuć się pewniej w nowej sytuacji, polubić szkołę i łagodniej przetrwać pierwsze dni. Na pewno jednak nie rozwiążą wszystkich problemów, które mogą pojawić się w czasie nauki i nie mogą nigdy zastępować rozmowy, wsparcia od rodzica i wychowawcy, pomocy w nauce, jeśli to potrzebne. Przedmioty nigdy nie zastąpią zainteresowania rodzica, ale mogą być niekiedy przydatnym narzędziem, które umili codzienne obowiązki ucznia.